Lakritsknäck.

Vi kokade lakritsknäck härom veckan jag och de små. Jag tänkte först gjort naturella men Linnea insisterade på att det skulle vara med turkisk peppar i. Och visst tusan är det gott med lakrits i knäcken.
 
Lakritsknäck. Ca 70 st.
 
Blanda 2 dl socker 2 dl grädde och 2 dl sirap i en tjockbottnad kastrull. Koka upp på medelvärme och rör då och då. Låt sedan allt stå och småputtra till det nått ca 125 g. Jag använder termometer men man kan också använda sig av det gamla hederliga tricket kulprovet. (Dvs häll upp ett glas kallt vatten och droppa i lite av knäcksmeten om det går att rulla en liten kula av den är smeten färdig.) Medan smeten kokar krossade jag ett gäng turkisk peppar och strösslade ner i knäckformar. Jag lät några bitar vara lite större för att få mer lakritssmak. När smeten är klar så rör du ner 2 msk smör eller margarin i den och sen häller du upp den i knäckformar över karamellkrosset. Det funkar att använda tesked/dessertsket bara man är stadig på hand. Men det är perfekt att använda en liten kanna i plast att hälla upp smeten med. Jag har en liten mjölkkanna från tupperware. Den gör jobbet enkelt. När knäcken svalnat är det bara att äta och njuta.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0