Julen 2017

 
Så gick ännu en jul...
 
 
Visst är det skönt när man med facit i hand kan säga att det blev en fin jul. Vi var lite trötta men glada när vi vaknade på julafton efter en ganska sen uppesittarkväll. Jag och de små skyndade upp för att se om tomten varit här och ätit upp gröten vi ställt ut på verandan sen satte vi oss för att titta på det sista avsnittet av julkalendern. Strax efter 9 väckte Jonas syskonen och gjorde iordning frukost i köket. Alla kollade i julstrumpan sen åt vi frukost tillsammans hela familjen. En sak som nu förtiden bara händer just på julafton.
 
Klockan halv ett kom farbror Kenth och vid ett mina föräldrar. Vi åt dopp och klockan tre såg vi Kalle Anka och fikade. Vid halvfem-tiden kom Paul med familj och en stund efter det kom tomten. Det blev högljutt, varmt stimmigt och stojigt när klappar delades ut och tv -rummet förvandlades till ett inferno av julklappar, presentpapper och kartonger som det slets och revs i av glada ivriga ungar. När tomten gått och de små barnen börjat leka och de stora dragit sig upp till rummen en stund började vi duka fram Jonas goda julbord. Mest pluspoäng tror jag att hans Jansson fick i år. Efter maten drack vi kaffe och likör och dansade kring granen. Strax innan 21 åkte mina föräldrar. Sen droppade de andra gästerna av under de närmaste timmarna. Jonas och Kenth och de större barnen spelade sällskapsspel och jag och Saga lekte med de nya barbiedockorna, Ariel och Rapunzel. 
 
När jag skriver är annandagen här och vi har ätit dopp för tredje dagen rad. Nu tackar vi för jul och julmat och ikväll blir det nog något med räkor istället. Julen är över och nu stundar nyår. Ett år då förändringarnas vindar kommer blåsa. En lång era av mitt liv är över och en ny ska ta vid. De säger att allt har sin tid. Och så är det såklart. 
RSS 2.0