Vad har ni gjort på sportlovet.

 
Vad har ni gjort på sportlovet? Vi har gjort nästan ingenting. Fast lite har vi såklart gjort. Några av barnen har varit i stan och shoppat, några av dem har varit på bio, en har varit på akrylmålning på biblioteket. Två av dem har lekt med kompisar. Hela ligan utom Saga har varit och "jobbat/lekt" på farbror Kenths jobb, (han är vaktmästare på byns biograf och de älskar att hänga där). Vi har fikat en massa. Idag är en på biblioteket med pappan som har tagit en föräldrardag och en har gått ner till byn med bästa vännen för att köpa present till en kompis som ska ha födelsedagsfest ikväll. På måndag börjar skolan igen och ett av barnen frågade mig om vi inte skulle hitta på något på lovet. Jo, säger jag, men jag har ju varit förkyld och lite febrig och pappa har ju jobbat. Men, va säger hon, ska jag komma tillbaka till skolan och säga att jag inte gjort någonting under lovet, fy vad pinsamt.

Och det är just det. Jag tror att ingen av mina ungar är missnöjda med sitt lov. Jag tror de haft det bra. Med lagom mycket aktiviteter. Jag tror de tyckt att det varit skönt att bara vara lediga, ta sovmorgon, sitta kvar i soffan med plattor och mobiler de dagar de velat det, kunna gå och lägga sig när de vill om kvällen. Slippa läxor och prov och bara varva ner. Men man måste ju ha nåt att berätta. Man vill ju vara som de andra. Som mamma vet jag att det säkert är många som inte gjort någonting alls, som kanske aldrig får göra något av olika orsaker. Och det finns säkert de som inte ens haft nåt lov för att föräldrarna varit tvugna att jobba. Men när man är barn hör man bara de som berättar att de varit på fjällsemestrar, solsemestrar på äventyrsland och badpalats. Det känns tråkigt att det måste vara så. Fast sen kan man ju också vända på det. En av mina sa igår kväll när vi hade lite glassmys: "Mamma, stackars dem som måste åka på vintersemester, åka skidor hela tiden och hålla på och grilla korv och sitta vid en eld och frysa där det luktar äcklig rök". Just den av mina ungar har nog inte så stora problem med att vi "inget" gjort på lovet. :)
 
 
 
 
 
Malin B
2015-02-20 @ 19:27:09
URL: http://malinbs.blogg.se

Fika massor och umgås med ingenting är dagar jag gillar men så är ju jag 43 år och behöver inte berätta om "bästa lovet" i en skola.

maria eek
2015-02-25 @ 01:12:22
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/

Det är ju så härligt att bara ta det lugnt och vara med varandra. Nu är mina barn så små att de inte har något sportlov men när de kommer upp i skolåldern kommer vi inte ha råd att åka på skidsemestrar varje år. Jag antar att jag säkert kommer att få någon liknande kommentar men jag tror att de uppskattar det sedan när de är vuxna. Att vi fick mycket vardag ihop. Istället för mycket tid på fritids och dyra semestrar...

maria eek
2015-02-25 @ 01:12:22
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/

Det är ju så härligt att bara ta det lugnt och vara med varandra. Nu är mina barn så små att de inte har något sportlov men när de kommer upp i skolåldern kommer vi inte ha råd att åka på skidsemestrar varje år. Jag antar att jag säkert kommer att få någon liknande kommentar men jag tror att de uppskattar det sedan när de är vuxna. Att vi fick mycket vardag ihop. Istället för mycket tid på fritids och dyra semestrar...

Emelie
2015-02-27 @ 10:20:04

Att strössla med tid, gapskratt och kärlek är det bästa i långa loppet. Det gör ni mycket i er familj <3 Det väger tyngre i längden att ha den tryggheten än att få åka på semester eller hänga på fancy ställen när man är ledig och sen knappt hinna se sina föräldrar och familjen alla andra dagar. Jag talar av egen erfarenhet efter att ha växt upp på det sättet och jag försöker ge min bonusdotter och gudbarn detsamma - tid, gapskratt och kärlek!!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0