Jönköping.

 
Eftersom det inte är nåt badväder ute så får vi väl bada inne tänkte vi. Så i tisdags förmiddag bestämde vi att vi skulle åka och bada i Sävsjö på familjebadet under onsdagen. Men vid närmare koll på nätet så visade det sig att de hade stängt. Vi pratade om att åka till Ljungby eller Tingsryd istället. Men så tyckte jag att vi kan prova Jönköpings bad istället och ta en hotellnatt där också . Egentligen hade man kunnat åka över dagen för vi har inte så jättelångt dit, kanske tio mil eller så. Men jag avskyr verkligen att åka bil. Och då menar jag avskyr. Jag har nästan utvecklat en fobi. Jag är livrädd. Jag tycker att det känns som om det går skitfort och så är jag livrädd att vi ska krocka. I mörker har jag aldrig tyckt om att åka men jag vet inte när denna paniken kom för att åka bil även dagtid. Men det är verkligen panik och ren och skär dödsångest jag får ute på vägarna. Så att åka fram och tillbaka över dagen kändes inte som nåt alternativ. Och så var vi sugna på att bo på hotell allihop. Så så fick det bli.
 
Vi packade in oss i bilen i onsdags morse. När vi åkte var det jättefint väder och jag tänkte, typiskt oss att åka iväg just som det äntligen blev sol. I en by som hette Hook stannade vi till  för kisspaus och åt frukost på medhavda frallor, det var stekhett och solen gassande fast det bara var tidig förmiddag. 
 
När vi kom till Jönköping gick vi en vända på A6 sen var Jonas och barnen inne på Inter Sport och köpte en massa HV prylar. När de var klara närmade sig klockan två och vi tänkte att det skulle va lagom att åka och checka in på Hotellet. Men så bestämde vi oss för att äta nåt litet från Mc Donalds först. Egentligen skulle vi bara ta en burgare i farten. Men så blev det att vi gick in och tog varsin meny ändå. Medan vi var där öppnade himlen sig, det blev värsta skyfallet med åska och blixtrar och på himlen syntes ingen ljusning. Så till slut rusade Jonas ut för att ställa bilen lite närmare så att vi bara skulle kunna springa ut. Att bli blöt är väl en sak. Men jag är livrädd för åska. Linnea likaså. Så vi sprang. Först Sofie och Hampus. Sofie tappade både sin mobil och blodsockermätare i språnget. Vi skrek och skrek men vi hördes inte för regnet. Så Lovisa fick rusa efter och fånga upp den. Och sist var det min, Linneas och Sagas tur. Det kom en ny blixt och en knall ganska inpå. Jag kommer dö skrek Linnea och vägrade gå ut. Vi måste svarade jag. De väntar på oss i bilen. Så vi sprang. Med Linneas hand i min och Saga i famnen i centimeter ljupa pölar under ett skyfall. Och på bara ett par meter blev vi så blöta att det såg ut som om vi duschat med kläderna på. När alla dragit på bälterna åkte vi vidare. I den andra färdriktningen var det totalstopp pga ett räddningsarbete  då en bil och lastbil krockat med ringlande långa köer som följd. Otäckt. Men åt vårt håll flöt trafiken fint och snart var vi framme. Hotellet såg jättefint ut och mitt emot låg HV'S hall till makens förtjusning. Vi frös i våra våta kläder när vi hoppade ur bilen men nu andades jag ut. Hotell äntligen. Yeah!
 
Jag och barnen tog våra väskor och gick in mot lobbyn och jag började checka in. Så kom Jonas och jag sa att jag checkar in nu. Då satte han händerna i fickan för att plocka upp sitt kort . Och då upptäcker han att plånboken inte finns där. Han rusar ut i bilen men där finns ingen plånbok. Då måste han glömt den på Mc Donalds. Jag försöker behålla lugnet samtidigt som jag pratar med tjejen i receptionen. Jag får mina nyckelkort. Vi har bokat ett rum till mig, Jonas och de tre yngsta. Och ett tonårsrum till Sofie och Hampus. I samma veva upptäcker jag att nåt främmande nummer ringt min mobil och även Jonas. Vi försöker ringa upp för jag tänker att det kan va nån som hittat plånboken. Men vi kommer inte fram. Då ringer det i Hampus mobil och Jonas svarar. En man har hittat hans plånbok i en vattenpöl, han måste tappat den när han sprang för att hämta bilen. Asså vilken tur att det finns ärliga människor. Denna man ska iväg och golfa och erbjuder sig att komma till hotellet för att lämna över plånboken en halvtimme senare. Vilken hjälte!
 
Vi bestämmer oss för att åka upp till rummen med väskorna så länge. Jonas, Lovisa och Saga tar hissen. Vi andra springer sju trappor upp för vi älskar inte hissar. Vi möts i korridoren och jag undrar varför hissen står och tjuter med öppen dörr. Den går inte att stänga och inte att skicka ner. Det blev så precis när de stigit av. Och vi börjar nästan bli nojiga. Det är som om allt vi kommer nära går tokigt. Jag ringer receptionen en kvart senare och säger att hissen fastnat. Hon säger att det troligen var åskan som slog ut den och att tekniker är på väg. Och jag tänker herregud vilken otrolig tur att de hann kliva ur. Att den inte fastnade mellan våningarna medan de var i den.
 
Rummen var jättefina och vi samlade ihop oss några minuter där innan vi gick ner för att lösa biljetter till badet som ligger i samma hus som hotellet. Mannen med plånboken kom och jag utnämnde honom till dagens hjälte. Sen gick vi och badade några timmar. Glädjen i barns ögon när de badar den är fantastisk. 
 
Efter badet gick vi upp på rummet. Några av oss duschade. Och så gick vi loss på brickan med choklad och frukt som ställts in som välkomst present  och jag och Jonas drack lite rosévin. Sen var det dags att gå ner och äta middag då var klockan ca 20 och Saga som inte sovit efter en fartfylld dag började bli trött. Det serverades en god buffé.  En anpassad för barn med köttbullar, tacos och pannkakor och en för oss vuxna. Det var ett Sigge-hotell så under maten kom Sigge förbi. Det var dock inget Saga uppskattade. Hon tyckte han var läskig och blev lite rädd. Men hon älskade lekrummet med alla leksaker och tjejen som jobbade där. Så medan hon och Linnea lekte där kunde vi äta en extra portion. Jonas som inte kan hantera buffé hamnade som vanligt i nån slags matkoma men jag köpte med mig lite choklad upp till rummet att ha när barnen åt godis. Strax innan 22 la jag mig jämte Saga och hon somnade nästan bums i de vita välmanglade lakanen. Och jag låg och njöt av utsikten som efter dagens regn bjöd en fantastisk solnedgång. 
 
Så kom morgonen och det blev dags för en av livets bästa grejer. Hotellfrukost! Efter utcheckning drev vi omkring lite planlöst i ett hett Jönköping. Och så hamnade vi efter en lång promenad i en park vi läst om på hotellet. Vi hade läst att det skulle finnas djur där men det gjorde det tyvärr inte men vi hittade ett fint ställe att äta glass på och det fanns en rolig lekplats för Linnea och Saga. Sen åkte vi och åt pizza innan vi körde hemåt igen.
 
Och enligt mig är typ det bästa med att åka iväg att komma hem igen. Jag är väl lite av en tjuren Ferdinand som trivs bäst här. Särskilt sommarkvällar i juli. Med fint väder, en massa goda ostar och vin på altanen med vacker utsikt. 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0