Måndag 24 oktober.

 
 
Måndag i slutet av oktober. Sovrummet är nattsvart när klockan ringer . På min arm ligger du och sover djupt. Du känns mjuk och varm och skön. Och jag önskar jag kunde ligga kvar där hela dagen. Nära tillsammans. Bakom dig ligger storasyster och din pappa. De vrider sig i sömnen när jag smyger upp. Sofie är precis på väg till bussen när jag kommer ut från sovrummet. Vi växlar ett par ord innan vi önskar varandra en bra dag. Sen äter vi frukost i soffan jag , Linnea och Lovisa. Sist kommer Hampus som alltid sover längst av barnen. Och så kommer Jonas som inte äter något alls. Han bara stiger upp och går. Saga sov ända tills barnen gått till skolan idag. Typiskt att ta sovmorgon en måndag och inte under helgen.
 
 
Jag har funderat lite på att blogga ikapp om vad som hänt sedan barnen började skolan i augusti till nu men eftersom jag ett så dåligt minne att jag inte ens vet vad jag gjorde igår låter jag det vara. Och gjort är gjort det jag minns det minns jag så som det var. Men mina foton hade jag gärna velat peta in här. Mobilen är full av fina bilder från september. Men det tar ju sin tid och tid är en bristvara för mig.
 
 
Jag har varit trött en tid jättetrött och delvis beror det kanske på att vi fick en brutal start på vardagen då i slutet av augusti då olyckorna avlöste varandra. Sen var det otroligt jobbigt för Sofie att börja gymnasiet och hennes oro och mående blev såklart ett orosmoment för mig. Och så har ju allt grubblande på dagis slitit på mig. Förutom allt detta har jag inte sovit en hel natt på 26 månader. Saga vaknar fortfarande många gånger varje natt och för att riktigt toppa till min trötthet lite extra så har jag fått dåliga järndepåer igen. Men nu har jag snart ätit järn i en månad och kroppsligt är jag nog lite piggare än när jag var som tröttast. Vi har skjutit på Sagas dagisstart ett par gånger. Jag har slutat ta ut föräldrapenning nu och vi provar hur det går att leva på att jag jobbar kvällar som timanställd. Vi provar en månad i taget.
 
 
Nu är utvecklingssamtalen igång för skolbarnen och vi har avverkat alla föräldramöten. Första utvecklingssamtalet ut var för Linnea, där var jag i tisdags. Hennes fröken verkar vara jättebra på alla vis. Och Linnea som haft svårt med bokstäver har nu lärt sig läsa och även att skriva genom att ljuda orden. Första läsläxan kom hem för ett par veckor sedan och det är så häftigt att se hur läskoden plötsligt knäckts. Imorgon är det dags för utvecklingssamtal i Lovisas klass. Spännande på ett annat sätt. 
 
 
Dagarna går fort. Livet rusar på. På söndag ska Linnea sjunga i kyrkan, hon började i kören nu i höst. Härom veckan var Lovisa med i gudstjänsten med kruxet så då var vi också i kyrkan. En helg var det Växjö olympiaden. Förra lördagen var Jonas och några av barnen i Ullared och i lördags var var vi på kalas hos kusin Alexander. Och de flesta fredagskvällarna har jag jobbat. Så helgerna försvinner nästan innan man förstått att de börjat. Vi har satt krokuslök och ätit årets första pepparkakor med ädelost och druckit första glöggen.
 
 
 
Nu är det bara en vecka kvar sen har barnen höstlov. Det känns skönt. 
RSS 2.0