Första skolveckan

 
 
Poff så var det fredag. Och  då är Linnea ledig så idag kunde vi ta en stilla morgon. Vakna utan klockor. Somna om och ligga kvar för att stiga upp när vi hade lust. Vi har varit ganska trötta om morgonen den här veckan hela gänget. För visst tar det ett tag att ställa om kroppen till att börja kliva upp i ottan igen. Och för barnen händer det ju mycket nytt. Nya intryck och nytt att lära. Allra mest nytt är det såklart för Linnea som börjat F. Det är en ganska stor omställning att gå från förskolan till förskoleklass. Men det har ändå gått bra tycker jag. Första dagen var jag med en stund. Och jag tror att hon kommer att trivas även om hon första dagarna sa att det var tråkigt och att det var bättre på dagis. Men hon berättar stolt vad de gjort, hon berättar om nya kompisar och hon ser glad ut när klockan ringer in och vi säger hejdå . Lovisa har börjat fyran. Bytt fröknar och lokaler och lämnat lågstadiet för mellanstadiet. De har fler ämnen, längre dagar och mer eget ansvar. Det är en ganska stor omställning även det. Men alla klasskompisar är kvar och Lovisa är en tjej med skinn på näsan så jag tror det kommer gå galant. Hon är den av barnen i familjen som verkar mest glad över att skolan är igång igen . För Hampus som börjat sexan och Sofie som börjat nian är det mesta sig likt. Nån har fått en ny mentor och lite nya lärare och nån  har bytt träslöjd mot syslöjd.  Annars är det som vanligt.  Just nu är båda väldigt skoltrötta och hade nog mer än gärna haft sommarlov minst ett par månader till. Och att nu behöva gå till klockan  15 även mmom fredagar som är nytt för Hampus det var inte så uppskattat. Men snart är det helg även för dem. Igår när Linnea kom från skolan åkte vi ut till sjön med henne och Saga. Saga och jag hade bakat muffins under förmiddagen som vi tog med. Linnea gav dem väl godkänt och åt den ena efter den andra. Saga hon vart väldigt förtjust i dem hon också . Sen hittade Linnea en ny klasskompis som hon lekte med i vattnet. Lovisa och Hampus tyckte det var lite fuskigt att vi åkt utan dem så vi kanske tar en tur dit ut i eftermiddag igen. Egentligen gillar jag nog kvällarna vid sjön allra mest men igår kväll var det barnens kväll här i samband med de årliga Moheda dagarna så igår var vi där istället.
 
 
Vi går mot första skoldagen. 
 
Tisdagskväll vid sjön. 
 
Onsdagskväll.  Jag och Saga går på kvällspromenad. Vi träffar hundar får och änder.  Det är en vacker kväll. Nästan som om det vore örsommar. Men något i luften gör att jag känner att sommaren går mot sitt slut.
 
 
Torsdag. Vi bakar. Åker och badar och går på barnens kväll.
 
 
 
 Fredag.  Linnea och Jonas åker ut på sjön för att fiska och jag tillbringar större delen av dagen i trädgården med Saga. Gott så. Nu tänder vi grillen och hoppas på en bra helg!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0