Sköna söndag.

 
De kan vara rätt älskvärda ändå söndagarna. Lugna och braiga. Som idag. Vi började dagen framför Lotta på Bråkmakargatan jag och lilltjejen, i soffan under gosiga filten, med te och varm choklad. Ett par timmar senare väckte vi familljens sjusovare. Jag tog en cykeltur till Ica, köpte hem ingredienser till dagens lunch och släta bullar, grädde och mandelmassa för att göra semlor. Sambon bjöd sen på bästa söndagsmiddagen, stekt fläsk med löksås. Halleluja. Efter maten kröp jag ner i sängen med Richard Wolf, ja eller med hans behagliga berättarröst och lyssnade till det som var hans vinterprat i P1. Slumrade till, vaknade att Pet Shop Boys skrålade högt någonstans i sovrummet när det återstod tio minuter av programmet. Sen gick jag och sambon en promenad i spåret, kallt och blåsigt men ändå skönt skönt med frisk luft. Skönt att gå sida vid sida och prata om allt och inget. Jag började nynna på "Fjäril vingad syns på Haga". Nej, verkligen inte tyckte sambon, det är ju en sommarsång och jag håller på att frysa ihjäl. Men om ett par månader kommer vitsippor kanta vägen, grodyngel kommer att simma i bäcken och fåglar kommer kvittra glatt. Jag kan se det nu. Jag drog min halsduk högre upp. Vi skyndade på stegen. Sen gick vi hem och drack kaffe och åt semlor ihop med barnen och en av deras kompisar.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0