Sista kvällen i maj.

 
Liljekonvalj, gökört, lupiner och hundkex kantar min väg. Fångar majkvällen, den sista, på bästa tänkbara vis. Trampar iväg för att insupa allt det vackra, alla dofter, all grönska och fåglars glada kvitter. Trampar iväg för att fånga stunden, hålla kvar maj en liten stund till.
 
Känner mig lycklig över att få uppleva allt det här, småtrallar för mig själv när jag skumpar förbi bräkande får och ängar fulla av smörblommor och harsyra. Men får också ett styng av vemod över hur fort allting går. Jag ser hur maskrosorna redan blommat över. Jag var aldrig där och såg alla de där tusentals små solarna som brukar bilda gula hav över ängarna i år. Jag såg inte heller de där vita vackra dunbollarna som kommer efter blommningen. De var redan förbi. Ikväll var de bara en lång skranglig stjälk med en knopp på toppen. De står där som en påminnelse över hur viktigt det är att fånga dagen. Maj kom och gick. Jag påminns om hur fort ett liv passerar revy, påminns om hur liten den stund är som vi går här på jorden.
 
Igår firade vi vår fina lilla åttaåring. Hon fick en varm och solig födelsedag. Sömnrufsig, yrvaken och finast i världen när vi sjöng för henne igår morse och för varje paket hon öppnade avfyrade hon ett allt större leende, särskilt när hon kom till det där Nintendot som hon önskat så länge. Åtta år skuttande i nya kläder och solbrillor på väg till skolan.
 
Under eftermiddagen firade vi med kakor och  glass på altanen, sambon tog ledigt klockan tre för att kunna vara med men under den fikastunden var vårt lilla födelsedagsbarns soliga humör som bortblåst. Tack och lov kom solskenshumöret tillbaka. Grannbarnen kom över med en bukett liljekonvalj och teckning och när kvällen kom så grillade vi på vår nyblivna åttaårings begäran. Det är en tradition vi har att den som fyller år den får bestämma maten. Jag tror att hon tyckte att födelsedagen blev så där bra som hon hoppades. Jag hoppas det iallafall.
 
Nu ska jag innan maj gå över i juni gå ut och sätta mig en stund i trädgården och se om herr igelkott kommer på besök ikväll.
 
Kram
 
 
 På väg till skolan i går morse
Linda
2013-06-02 @ 21:59:27
URL: http://www.himmelsblaaogon.blogg.se

Du skriver så fint, tänk att man kan dikta om en maskros ;-)

Låter precis som vår 8åring! Upp som en sol och ner som en pannkaka i humöret :)

Svar: Ja där kan man snacka om humörsvängningar, nästan värre än när jag har PMS;)
jagochminafina.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0